TITIAN PERJALANAN

Lilypie Angel and Memorial tickers Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday 1 February 2012

SHABSUKA

pelik kan nama ...sebenarnya adik aku yang mula buatkan masakan ni...sebenarnya ni nama masakan Arab...tapi masa aku g makan kat Restoran Arab ritu...aku order benda ni..x sedap pun cam yang dibuat sendiri...makanya lepas makan yang adik aku buat...lepas tu aku pun mencuba la buat sendiri..bawa makan dgn kawan2 opis...komen..ok la...tapi aku memang suka...

bahan asas adalah bahan2 utk buat spageti..cumanya dilapis & dibakar...skali tengok cam lasagna  @ makaroni bakar....rasanya tentukan berperisa spageti...aku yang merupakan peminat spageti haruslah suka dengan menu ni...layan pic...sori yang lepas dibakar x sempat nak ambik pic...dah siap ngap baru teringat...apa boleh buat dah ada dalam perut  pun nya...


daging kisar yang ditumis dengan perencah bolognese


dilapis dengan bawang goreng


lapis lak dengan makaroni


seterusnya lapisan dengan sayuran & bawang


akhir sekali telur dipecahkan menutupi sayuran& dibakar..(sori picnye xde lak)..

SHABSUKA
(ni resepi asal..tapi aku telah mengolah ikut citarasa aku)
 
Bahan-bahan
1/2 kg daging kisar
4 sudu makan rempah kari
3 sudu makan bawang kisar
1 sudu makan cili kisar
1 sudu kecil bawang putih kisar
1 biji bawang besar dipotong dadu
sedikit halia dihiris
3 sudu makan tomato puree/sauce
5 biji buat tomato dipotong dadu
2 biji telur
1 tangkai cili hijau

Cara-cara
• Tumis rempah kari dan bahan2 yang dikisar.
• Dah garing, masukkan bawang yg telah dipotong dadu dan tomato sos, kemudian masukkan daging kisar.
• Agak-agak dah masak, taruk pula buah tomato. Barulah pecahkan telur.

No comments:

Post a Comment