TITIAN PERJALANAN

Lilypie Angel and Memorial tickers Daisypath Happy Birthday tickers

Thursday 5 January 2012

TRY RESEPI

Ingat2 mak aku pernah buat masakan ni dulu2...rini aku mencubanya...Tapi Ikut Bahan yang Ada Kat Rumah je la...x tau nak cakap Jadi ke tak...ESok Pagi baru nak try Makan....Malam ni simpan dalam peti ais Dulu...

Cari punya cari...rupanya masakan ni berasal Dari Thai...Tapi aku x Ikut resepi asal...ni resepi aku yang Telah diolah Ikut citarasa aku...hihihi...hentam jelah labu...dah ok pun memang labu...


Sekali sekala ubah selera... hehehe..

Nama masakan ni ....Fak Thong Sang-Ka-Ya (Puding Kastad Labu)

Originated from Thailand. Sedap dan simple sgt puding ni.. x rugi apape klo try...

Bahan2:
1 biji labu kuning (saiz kecil)
5 biji telur itik/telur ayam (gred A)
1 c. santan, dari 1 biji kelapa
1/2 c. gula

Cara2:

Pukul telur dgn santan dan gula hingga larut dan sebati.

Potong bahagian atas labu kuning (mcm teapot), buang biji dan bersihkan.
Tuangkan adunan santan dan kukus 25-30 minit. Sejukkan sebelum dihidang.

Resepi aku lak yang pandai2 aku ubahsuai sebab Guna Bahan yang Ada kt Rumah aku je

Bahan2:
1 biji labu kuning (saiz kecil)
1 biji telur ayam
1 Cawan susu segar
gula secukp rasa
Garam juga sesedap rasa
Tepung kastad

labu dikukus Dulu sehingga empuk...kemudian sejukkan
Masakan Bahan lain dalam periuk...bila Masak...tuangkan ke dalam labu...sejukkan sebelumnya dipotong n Makan...

 dari sebiji labu yang telah dibersihkan kulitnya
 dipotong dan dikeluarkan sabut & bijinya...
 dikukus bersama kulit
 kastad yang dimasak bersama susu & telor & gula
 kastad yang telah masak dimasukkan ke dalam labu
 siap & sedia untuk dimakan..

berjaya juga akhirnya aku membuat bende ni...& telah pun dimakan beramai2 oleh kawan2 ku kat opis...pada aku ok gak olahan resepi aku ni...hihihi...kalau ada daun pandan mesti lagi original....

No comments:

Post a Comment